Obchody a obchodníci se stálou adresou - Magazín Právo 17.6.2017

 

Nespolkl je nadnárodní řetězec, ani nezaměstnávají brigádníky, kteří o prodávaném zboží nic nevědí. Jsou s kůží na trh a každý den pečují o svou léta budovanou pověst. Kromě toho přidávají i něco, co neseženete v žádné slevové akci - úsměv, radu, pomocnou ruku nebo přátelské poklábosení. Někdo je může vnímat jako poslední mohykány, pro jiné jsou vítanou jistotou v dnešní nákupní džungli. Tipy na ně jste nám poslali sami na základě výzvy v Magazínu.

 

Ondrovi - obuv Arno, Zlín - Kostelec

   "Je nám to strašně lít," shodnou se manželé Ondrovi, když se ptám, jak se jich dotkl zánik zlínského obuvnického impéria. Z toho, co načal Tomáš Baťa a v čem i po znárodnění pokračoval podnik Svit, zůstaly jen přežívající malé dílny. A taky spousta hrdých "svitovců", jak Ondrovi nazývají ty, mezi něž se sami počítají.

   Už děda Jiřího Ondry provozoval obuvnickou dílnu, on i jeho manželka pak pracovali ve Svitu až do jeho konce. Dlouho však nelenili a vrhli se na soukromé podnikání. "Batismus v člověku zůstane," říká Jiří Ondra.

   Když mě provází po obchodě a ukazuje, kde si co nechávají šít, často doslova na míru, žasnu. Ani se mi nechce věřit, že ještě zůstali prodejci, kteří neberou jen běžnou produkci šitou v Asii, která se za rok rozpadne.

   Na začátku 90. let, kdy se věnovali hlavně velkoobchodu a zásobovali stovky prodejen v republice, prodávali výhradně české boty. Doba se ale změnila a u nás zůstalo jen několik malých výrobců. Manželé netají, že nové partnery našli u našich severních sousedů, kde se dá nezřídka narazit i na staré stroje ze Svitu. "O polských potravinách se sice nemluví pěkně, ale my jsme s jejich botami maximálně spokojení. Dělají v podstatě ruční výrobu a jsou schopni vyhovět našim požadavkům," tvrdí Zdenka Ondrová.

   Přestože se usídlili mimo centrum Zlína, zákazníci si k nim cestu brzy našli. Dnes se zaměřují spíše na maloobchod a do podnikání zapojili i své dva syny. Na snímku je Tomáš, starší z nich.

   Nohy máme jen jedny, proto je trápí, jakou degradaci odvětví zažívají kvůli tlaku na nízkou cenu. "Lidé jsou zblblí z letáků. Mnohdy si neuvědomují, že projedou 400 korun, aby ušetřili dvacet," kritizuje Jiří Ondra. Podle jeho manželky u nich zákazníci vedle široké nabídky očekávají hlavně dobrou radu. "Přichází hodně těch, kteří mají zdravotní problémy. Potřebují poradit, jakou botu a jakou velikost zvolit, a ještě aby se jim dovnitř vlezla zdravotní stélka od lékaře. Neustále se vyšuje podíl zákazníků, kteří nejsou schopni si v běžném obchodě vybrat."

 

>> Jiří Sotona - Magazín Právo 17.6.2017