Propadlá klenba nohy – příznaky, léčba a tipy na vhodnou obuv

Propadlá klenba nohy je nepříjemná diagnóza, která dokáže poznamenat jak váš osobní, tak profesní život. Při včasném zásahu naštěstí máte velkou šanci na vyléčení. O co vlastně jde, jak se tato deformita projevuje a co se s ní dá dělat?

Propadlá klenba nohy, o co jde?

Propadlá klenba nohy ohrožuje snad každého moderní člověk. Jde o deformitu, kdy klesne příčná nebo podélná nožní klenba, případně kdy klesnou obě současně. V přirozeném stavu je klenba ve vyklenutí. V této správné poloze ji drží šlachy a svaly v chodidle. Ty se ale mohou oslabit, což způsobí právě spadlou klenbu.

Lidská noha je geneticky připravená na chůzi na boso, a to po nerovném povrchu, na kterém musí neustále pracovat a balancovat. Pokud chodíme na rovném zpevněném povrchu, který nás nijak nestimuluje, dojde k oslabení šlach a svalů.

Stejné nebezpečí přináší i těsná obuv se stélkou, která podporuje klenbovou část. V tomto typu bot dochází k přetlaku v oblasti chodidla, a tedy se snižuje jeho prokrvení. Časem dojde k celkové únavě chodidla a snížení jeho nosnosti – sníží se klenba.

Kromě špatné obuvi a chození po rovném zpevněném povrchu patří mezi rizikové faktory obezita, genetika, hypermobilita (povolené vazy) a těhotenství. Na ploché nohy často trpí lidé se zaměstnáním, kde se hodně stojí nebo chodí (kadeřnice, prodavačky atd.). I nadměrné přetěžování klenby je riziko, které zmírníte nošením zdravotní obuvi.

Pozor – plochá noha se může objevit i u dětí. Jejich chodidla se teprve vyvíjí a špatně zvolená obuv je může vážně poškodit. Na dětských botách rozhodně nešetřete a raději kupujte takové, které jsou opravdu kvalitní.

Jak se spadlá klenba nohy projevuje?
 

  • Únava - Prvním z příznaků propadlé klenby je únava chodidel.
  • Bolest chodidel - V počátečních stádiích deformace bývá bolest jen mírná, sice pichlavá, ale nemusí nijak závažně omezovat. V případě, že včas nezakročíte, bolest chodidla se stane závažnější a nedovolí vám ani sportovní aktivity nebo dlouhotrvající zátěž.
  • Bolest zad - Pacienti s propadající se klenbou na obou chodidlech často pociťují bolest v zádech. Klenba se totiž nepropadá na obou nohách stejným tempem, a tak dochází k asymetrickému postavení pánve a špatnému postavení páteře. To se může projevit i bolestí kyčlí nebo kolen.
  • Vbočený palec - Tato deformita se ke spadlé klenbě často přidružuje. V tomto článku se dozvíte více informací o vbočeném palci.

3 stupně plochých nohou

Pokles klenby nohy má 3 stádia. První dvě se dají zvrátit, třetí stádium se považuje za nevratné a s deformací se v tento moment už nedá mnoho dělat. Stádia jsou následující:

  1. Klenba se oplošťuje pouze během zátěže. První stupeň lze poznat podle začínající bolest a také podle otisku nohy. Ten je mírně rozšířený ve středové části.
  2. Tzv. středně plochá noha. Během chůze dochází k přenášení váhy na vnitřní stranu chodidla. Poznáte to hlavně podle obuvi, která je na vnitřní straně viditelně sešlapaná a více opotřebovaná.
  3. Silně plochá noha. Došlapujete na vnitřní stranu. Deformace je prakticky nevratná. Měkké tkáně jsou přizpůsobené změně v chodidle a jen těžko se s tím dá něco dělat.

Jaká je léčba

Léčbu stanoví ortoped. Jelikož je včasný zásah klíčový, s návštěvou lékaře neotálejte. Kromě rehabilitačního cvičení vám pravděpodobně doporučí ortopedické vložky do bot a ortopedické boty.

Prevence propadlé klenby

U dětí propadlé klenbě předcházíme vhodnou obuví. Ale i tím, že je nenutíme do pohybových aktivit, na které zatím nejsou jejich nohy připravené. To je důležité zejména u malých dětí. Neměly by příliš dlouho stát, ani chodit, pokud na to nejsou fyzicky zralé. U starších dětí je zase nebezpečím nadměrný fyzický výkon.

U dospělých osob předcházíme propadlé klenbě výběrem vhodné obuvi. Pro dámy jsou to dámské zdravotní boty a pro pány zase pánské zdravotní boty. Je důležité, abyste měli dostatek místa na prsty, nic vás neškrtilo. A zároveň aby stélka byla dostatečně pružná. Obuv je dobré vybavit ortopedickou vložkou, především pokud před sebou máte dlouhodobější zátěž (zaměstnání, fitness centrum).

Dobrým cvičením pro prevenci je chůze naboso po nerovném terénu, například po písku nebo kamíncích. Dále doporučujeme prokrvovat nohy pomocí střídavé koupele v teplé a studené vodě, například doma v lavoru.