Co pomáhá na oteklé nohy?

Trápí vás oteklé nohy? Mezi nejčastější příčiny patří špatná obuv, horko, nadváha, nedostatek pohybu, těhotenství či některé léky. Poradíme, jak si s tímto problémem poradit a jak mu předcházet. Zároveň jsme přidali rady ohledně toho, kdy je vhodné navštívit lékaře.  

Proč nohy otékají

Oteklé kotníky a chodidla nejsou ničím neobvyklým, zejména jestli jste dlouho chodili, seděli, stáli. Ve spoustě případů za tím stojí nevhodně zvolená obuv. Během letních veder tento problém trápí až 25 % populace! Potýkají se s ním zejména starší osoby, ale i ženy, které čekají miminko nebo mají před menstruací. S obyčejným otokem nohou si můžeme poradit, případně ho alespoň zmírnit.

Kdyby se ale k oteklým nohám přidaly i další symptomy nebo tato potíž neustupovala, je lepší zajít za lékařem. Otok totiž může být signálem i závažnějších věcí. Může jít o důsledek zranění. Ale třeba i o signál, že je něco v nepořádku s žilním a cévním systémem, máte revmatoidní artritidu, nemocné srdce, ledviny či játra. Dalším faktem je, že jde o vedlejší účinek některých léků na diabetes, vysoký krevní tlak a antidepresiv.  

Předcházejte oteklým nohám

Noste zdravotní obuv

Noha ráda otéká právě kvůli špatné obuvi. Jestli jste si pořídili boty, které vás někde škrtí nebo neposkytují dostatek prostoru pro chodidlo a prsty, otok na sebe nenechá dlouho čekat. Může se k němu přidat i bolest nohou a v dlouhodobějším horizontu deformace chodidel. 

Většinu času byste měli trávit v botě, která je ortopedická a nijak neubližuje vašemu zdraví. Zdravotní obuv je tou správnou volbou. Tím spíš, když máte atypickou velikost nebo širokou nohu – poradíme, jak vybrat obuv na široká chodidla, abyste chodili jako v bavlnce.  

Pravidelně se hýbejte

Pravidelný pohyb je nejlepší prevencí nejen proti oteklým nohám, ale i spoustě dalších neduhů. Od obezity (mimochodem, nadváha je také jedním z rizikových faktorů našeho problému) přes cukrovku až po rakovinu. Zvolte si oblíbenou aktivitu a věnujte se jí pravidelně. Obyčejná procházka na půl hodiny denně na sluníčku dovede zázraky. I práce na zahrádce se počítá. 

Pokud máte sedavé zaměstnání, dělejte si přestávky a čas od času se projděte. Protáhněte si chodidla, zacvičte s kotníky. Trochu své nohy rozpohybujte, ať se vám v nich nehromadí krev. Zdravé cirkulaci se musí pomáhat. Zauvažujte nad koupí kompresních punčoch. Předcházejí otokům a podporují krevní oběh.  

Vyhýbejte se horku a intenzivnímu sluníčku

Jestli na otékání nohou trpíte, snažte se omezit pobyt v horku na naprosté minimum. Nechoďte do sauny a moc se neopalujte na přímém slunci. Příliš vám neprospěje ani horká koupel – na relaxaci v kouřící vaně proto raději zapomeňte. 

Jak si ulevit, když je problém na světě

  • Studené obklady pomáhají u oteklých nohou v létě, ale i kdykoliv jindy během roku. Další možností je udělat si vodní lázeň ze studené vody s epsomskou solí. Ponořte do lázně nohy na 15 až 20 minut. Epsomská sůl z těla odvádí toxiny a pomůže s relaxací. 

  • Osprchujte nohy střídavě teplou a studenou vodou. Podpoříte tak krevní oběh.

  • Umístěte chodidla nad úroveň srdce. Tento postup je dobrý zejména pro těhotné a ženy po porodu – když přes den odpočíváte a večer jdete spát, nohy si podložte polštářem nebo třeba i knihami. Zkuste být na nohách co nejméně. Raději je nechávejte v této poloze. 

  • Masáže pomohou s rozpohybováním lymfatického systému a krevního oběhu. Dobře provedená masáž by měla zvládnout odvést tekutinu z místa otoku. 

  • Hýbejte se. Proveďte studené oplachy nebo koupel, dobré je i šlapat v lavoru se studenou vodou. Potom vstaňte a choďte po místnosti. 

  • Užívejte bylinky a jezte zeleninu, která pomáhá s odvodněním organismu. Zároveň nepoužívejte tolik soli při vaření. S otoky pomáhá petržel, pampeliška, jalovec, kopřiva. Mezi močopudnou zeleninu řadíme mrkev, květák, saláty, okurky, červenou řepu. 

 

Zdroje: WebMD.com